miercuri, 26 martie 2014

Greseli frecvente in contractele de munca

Un contract de munca gresit intocmit poate obliga angajatorul sa plateasca daune salariatului pagubit prin prevederile documentului. Mai mult decat atat, firmele care includ in contractele de munca clauze contrare dispozitiilor legale risca si amenzi din partea inspectorilor ITM, acestea ajungand si la 5.000 de lei. Afla astazi, direct de la specialistii din domeniu, care sunt cele mai frecvente erori cuprinse in contractele de munca, dar si cum trebuie acestea corectate. Seminarul "Greseli frecvente in contractele individuale de munca: Cum sa le eviti?", organizat de AvocatNet.ro, se desfasoara chiar in acest moment.

Lorena Stoian, Predoiu Law Firm

Contractul individual de munca vs. conventia civila
 - Practica judiciara arata ca inca exista interperetari diferite privind prestarea activitatii in baza conventiei civile.
Trasaturi comune:
- Sunt guvernate de principiul libertatii de vointa – partile negociaza si stabilesc clauzele contractului.
- Caracter bilateral – dau nastere la drepturi si obligatii reciproce intre parti.
- Persoana care presteaza activitatea este intotdeauna o persoana fizica – la conventiile civile sunt numai persoane fizice.
- Sunt contracte cu titlu oneros.
- Sunt contracte cu executare succesiva.
- Sunt contracte "intuitu personae".
- In ceea ce priveste caracterul "intuitu personae", se sustine ca totusi CIM nu ar fi "intuitu personae".
Ex: munca la domiciliu – nu are importanta cine presteaza munca, ci conteaza doar produsul livrat.
Aceasta opinie izolata este preluata atat in revistele de specialitate, cat si in tratatele de drepturl muncii.
CIM – trasaturi speciale
- Forma scrisa ceruta de lege – forma obligatorie indiferent de tipul de contract (detereminat, nedeterminat, de ucenicie).
- Subordonarea juridica a angajatului in raport cu angajatorul – presupune dreptul angajatorului de a sanctiona disciplinar salariatul fara a-i afecta viata privata si drepturile fundamentatele.
- Angajatul nu poate sa cedeze din drepturile sale, nici total, nici partial.
- Angajatul beneficiaza de masuri legale de protectie.
- Obligatia caracteristica a angajatului este o obligatie de a face/a munci si trebuie executata in natura/prin munca.
- Munca prestata trebuie sa fie remunerata – salariatul nu poate oferi in schimbul muncii o anumita valoare materiala.
- Stabilirea unor conditii prin acordul partilor este, de regula, inadmisibila.

Conventia civila – reglementari exprese
- Conventia civila a fost introdusa in legislatia nationala prin Legea nr. 83/1995, preluata apoi prin Legea nr. 130/1999.
- Odata cu abrogarea acestor acte normative, pana in prezent nu a mai fost reglementata in legislatia noastra vreo statornicire in acest sens.
- Exista, insa, acte normative cu caracter special, care permit incheierea de conventii civile: Legea sportului, care prevede ca sportivul profesionist poate incheia fie conventie civila, fie CIM, OG nr. 9/2000 sau Legea nr. 52/2011, care permite angajarea zilierilor fara CIM si care a scos din zona muncii la negru activitatile ocazionale.
- Conventia civila trebuie sa corespunda vointei reale a partilor si sa nu mascheze adevaratele raporturi de munca.
- Este important de evitat ca in conventie sa nu existe notiuni de preaviz, de zile de repaus, de munca fortata etc, pentru ca acestea sunt elemente clare care vor da impresia de CIM.
- Activitatea desfasurata in temeiul conventiei nu ar trebui inscrisa in obiectul de activitate a societatii.
- Un angajator poate incheia conventii civile cu propriii angajati? Specialistii sunt de parere ca s-ar putea, dar doar pentru prestarea unor activitati ocazionale.
- Ex: o editura care urmeaza sa organizeze o conferinta - pentru organizarea respectivei conferinte, fie pentru promovarea ei, fie pentru impartirea de pliante, poate incheia conventii civile doar pentru aceste activitati. Si in cazul agentiilor de publicitate se pot incheia conventii doar pentru activitatile de distribuire de pliante/afise.
- Chiar daca partile ar dori sa mascheze un raport de dreptul muncii printr-o conventie, pe termen lung vor exista efecte negatie pentru ambele parti.
- Exista dezavantaje in primul rand pentru salariat. El presteza o munca nesigura, nu stie daca va fi platit, nu beneficiaza de servicii de pregatire profesionala.
- Din perspectiva angajatorului, este vorba despre lipsa controlului, in timp ce din perspectiva statului este vorba despre lipsa contributiilor.
- In concluzie, recomandam prudenta in incheierea conventiilor civile. Trebuie avute in vedere dispozitiile din Codul muncii si Codul fiscal.
Criterii de recalificare a activitatilor de catre organele fiscale
- Beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit si respecta conditiile de munca impuse de acesta.
- In prestarea activitatii beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu.
- Platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit. precum si alte cheltuieli de aceasta natura.
- Platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizata pentru incapacitate de munca in contul beneficiarului de venit.
Dr. Ana Stefanescu, expert legislatia muncii
- Este riscant sa intocmim conventii civile, se poate intra chiar in sfera raspunderii penale.
- Totusi, angajatorii ar fi mai interesati sa apeleze la conventiile civile decat la contractul de munca.
- In primul rand, daca colaboreaza cu o PFA, atunci nu mai trebuie sa respecte timpul de munca. De asemenea, o PFA realizeaza sarcina cand poate. Angajatorul nu este obligat sa-i asigure baza materiala (PFA are carti, are pregatire profesionala, are logistica).
- In schimb, daca are salariati, atunci angajatorul trebuie sa aiba un regulament intern, CIM intocmite ca la carte.
Marilena Balabuti, ITM Bucuresti
- Nu exista in Codul civil un contract numit conventie civila de prestari servicii. In consecinta, nu exista un model de conventie civila, poate fi doar un act civil intre doua parti.
- Inspectorii de munca nu recalifica, insa pot considera ca acela este un raport de munca.
- Mare atentie la incheirea acestor acte civile intre persoanele fizice simple, nu PFA-uri si persoane juridice.
- Munca fara forme inseamna munca fara incheierea unui CIM in forma scrisa.

sursa : www.avocatnet.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu