Biroul de presa al MFP a mentionat, pentru AvocatNet.ro, ca Finantele vor sustine unele modificari ale impozitul de 1,5% pentru constructiile speciale, supranumit "taxa pe stalp", in procedura dezbaterii parlamentare, ca urmare a solicitarilor mediului de afaceri.
In consecinta, normele de aplicare pentru acest impozit vor fi adoptate dupa aprobarea in Parlament a OUG nr. 102/2013 (n.red. - a proiectului de lege pentru aprobarea ordonantei), care a fost publicata in Monitorul Oficial pe 15 noiembrie si care a modificat Codul fiscal, a mai precizat Biroul de presa al MFP.
Proiectul de Lege pentru aprobarea OUG nr. 102/2013 a fost adoptat de Senat pe 3 februarie, in prezent fiind in dezbatere in Camera Deputatilor.
Important! Pentru a-si produce efecte pe termen lung, orice ordonanta de Guvern trebuie adoptata printr-o lege. Cu toate acestea, din momentul in care este publicata in Monitorul Oficial si pana cand este aprobata prin lege, acea ordonanta este in vigoare. La aceasta situatie se refera Biroul Ministerului de Finante.
In ceea ce priveste calcularea acestui impozit, Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal la Viboal Findex, a subliniat, intr-un articol publicat anterior de AvocatNet.ro, ca spera sa se publice cat mai repede normele de aplicare, intrucat acest capitol al Codului fiscal este extrem de neclar.
Atentie! Acest impozit a fost denumit de catre mediul de afaceri "taxa pe stalp", pentru ca permite taxarea oricarui tip de imobil, in anumite conditii.
Avand in vedere ca nu exista inca norme de aplicare, Dan Schwartz, Managing Partner la RSM Scot, le-a recomandat companiilor sa se inregistreze drept platitori ai acestui impozit in ultima saptamana de declarare si de plata, respectiv in jurul datei de 19 mai.
De altfel, Managing Partner la RSM Scot a sustinut si el ca se asteapta ca Finantele sa modifice taxa pe stalp in momentul in care va fi publicata in forma de lege.
Taxa pe stalp a fost publicata in noiembrie 2013 
Impozitul de 1,5% pentru constructiile neimpozitate a fost instituit prin OUG nr.102/2013 care a modificat Codul fiscal. Aceasta ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial in 15 noiembrie 2013, dar a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2014. Cu toate acestea, nici pana in prezent nu au fost publicate normele de aplicare pentru impozitul pe constructiile speciale.
Acest impozit trebuie platit de persoanele juridice romane si cele straine care lucreaza in Romania prin intermediul unui sediu permanent, precum si cele care au sediu social in Romania. In plus, persoanele juridice care isi inceteaza existenta in cursul anului trebuie sa declare si sa plateasca impozitul pana la data incheierii perioadei din an in care au existat, se detaliaza in actul normativ. De asemenea, persoanele juridice nou-infiintate datoreaza impozitul pe constructii incepand cu anul fiscal urmator.
Potrivit OUG nr. 102/2013, in cazul operatiunilor de leasing, la aplicarea noului impozit, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, pentru leasingul financiar, si locatorul, pentru leasingul operational.
In plus, persoane juridice care achita impozitul de 1,5% nu datoreaza impozitul pe cladiri, conform articolului 253 din Codul fiscal.
Conform OUG nr. 102/2013, persoanele juridice vor trebui sa achite noul impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:
  • centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
  • statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
  • piste si platforme;
  • sonde de titei, gaze si sare;
  • rampe de incarcare – descarcare;
  • cosuri de fum si turnuri de racire;
  • iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
  • ecluze si ascensoare;
  • baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
  • infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
  • platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
  • constructii pentru transportul energiei electrice;
  • lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.
Pentru a calcula impozitul acestor constructii, cota de 1,5% se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, valoare evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 29634 din Codul fiscal, respectiv cele de mai sus din HG nr. 2139/2004, valoare din care se scade:
  • valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor Titlului IX din Codul fiscal de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
  • valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;
  • valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, cu modificarile ulterioare.
In actul normativ de la sfarsitul anului trecut se precizeaza ca, daca, in cursul unui an, valoarea constructiilor de la art. 29634 din Codul fiscal se majoreaza sau se diminueaza, impozitul pe constructii speciale nu se recalculeaza, iar modificarile de valoare sunt luate in considerare, cand se determina impozitul pe constructii care va fi datorat in anul urmator.
Cu toate ca pare simplu de calculat, consultantii fiscali au semnalat, dupa cum ati putut citi intr-un articol pe AvocatNet.ro, mai multe probleme la aplicarea acestui impozit, una dintre cele mai mari fiind conturile contabile in care sunt inregistrate constructiile respective.
Cum se declara si se achita impozitul de 1,5%?
Persoanele juridice trebuie sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul. Plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si de 25 septembrie, inclusiv, a anului pentru care trebuie achitat.
Atentie! Persoanele juridice trebuie sa declare si sa achite acest impozit pentru prima data pana pe 26 mai 2014, deoarece in acest an 25 mai este duminica.
Contribuabilii trebuie sa se inregistreze ca platitori de impozit pe constructii prin intermediul declaratiei 010. In acest mod, contribuabilii sunt luati in evidenta ca platitori de impozit pe constructii.
In cazul declararii si platii, consultantul fiscal de la Viboal Findex a mentionat ca declaratia 100 a fost actualizata astfel incat sa includa acest impozit in nomenclatorul obligatiilor fiscale ce se raporteaza prin intermediul acestei raportari.
De asemenea, expertul contabil de la Viboal a subliniat ca in cazul nedepunerii declaratiei 100 privind declararea impozitului de plata sau nedepunerii declaratiei 010 privind inregistrarea impozitului ca obligatie fiscala in vectorul fiscal al companiei contribuabilii vor avea de achitat o amenda, iar in cazul neplatii vor datora si penalitati si dobanzi de intarziere.
"Contribuabilii care nu se inregistreaza si, prin urmare, nu declara si nu platesc impozitul pe constructii sunt pasibili de sanctiunile legale prevazute pentru neinregistrare, nedeclarare si neplata. Aceste sanctiuni sunt amenzi, penalitati si dobanzi de intarziere sau chiar sanctiuni penale in cazul in care neinregistrarea, nedeclararea si neplata au avut loc cu intentia/scopul de a frauda statul, respectiv de evaziune fiscala. Autoritatile fiscale nu fac, de regula, inregistrari din oficiu, atunci cand nu exista o prevedere legala in acest sens", a mentionat si Dan Schwartz.
Conform OUG 102/2013, cheltuiala cu impozitul pe constructii este una deductibila la stabilirea profitului impozabil pe profit. In plus, regulile fiscale stabilesc ca deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar.